دکتر فرزین کرمانی

فوق تخصص لاغری

دکتر فرزین کرمانی

فوق تخصص لاغری

دکتر فرزین کرمانی


زنی که مشیت الهی با زیبایی روح و جسم بر ما نازل کرده ، یک حقیقت است . حقیقتی که آشکار و نهان است ، حقیقتی که با عشق می توان آن را درک و با پاک دامنی آن را لمس کرد .

سندروم قبل از قاعدگی premenstrual syndroms یا به اختصار پی ام اس :

 

 

سندروم پیش از قاعدگی شامل محدوده وسیعی از تغییرات جسمی و روحی است این نشانه ها قابل پیش بینی هستند زیرا قبل از هر سیکل قاعدگی رخ می دهند .این نشانه ها معمولا با شروع قاعدگی به طور ناگهانی خاتمه می یابند .

تا به حال بیش از 150 نشانه و علائم خاص و متفاوت برای آن گزارش شده از جمله شایع ترین آنها موارد زیر    می باشد :

نفخ شکم ، سردرد ، سرگیجه ، تشویش و اضطراب ، دردناک شدن پستان ها ، گریه های بی دلیل ، افسردگی ، خستگی ، بی حالی ، عصبانیت بی دلیل ، تحریک پذیری ، حواس پرتی ، تشنگی ، تمایل شدید به خوردن مواد قندی ، فقدان انرژی ، بروز هیجان و تیرگی روابط و تورم دست ها و پاها

بسیاری از محققین بر این باورند که این بیماری به دنبال نوسانات دوره ای در بعضی مواد شیمیایی بدن به خصوص نوسانات هورمون های زنانه ایجاد می شود . گروهی دیگر معتقدند این بیماری می تواند با کاهش قند خون ، کم کاری تیروئید ، کمبود کلسیم ، منیزیوم ، آهن ، منگنز و ویتامین های گروه ب در ارتباط باشد .

در طول نیمه دوم عادت ماهانه یعنی 14 روز بین تخمک گذاری و عادت ماهانه  ترشح استروژن و پروژسترون ابتدا سیر صعودی داشته و سپس کاسته می شود .اگر این دو هورمون مواج تعادل متوازن و طبیعی خود را ازدست بدهند ، همین امر می تواند راه حل مداوای سندروم پیش از عادت ماهانه باشد .اغلب سرچشمه سندروم پیش از عادت ماهانه مستقیم یا غیرمستقیم می تواند با مکانیزم تعادل هورمونی بدن زن در ارتباط باشد .

زمانی که تعادل بین این هورمون ها برقرار است زن احساس می کند که وضعش عالی است و هرگاه ترشح یکی بیشتر یا کمتر از دیگری باشد ممکن است انواع نشانه های مربوط به سندروم پیش از عادات ماهانه بروز کند .

استروژن نمک را در بدن حفظ می کند و نمک نیز آب بدن را ذخیره می نماید . بنابراین مقدار زیاد استروژن موجب ماند آب در بدن می شود و در نتیجه تورم در بافت های مختلف بدن از جمله معده ، پاها ، پستان ها و حتی مغز پدید می آید .

خانم ها در دوران بارداری به علت ترشح پروژسترون بالا دچار ولع برای خوردن و مصرف مواد غذایی می گردند و به همین شکل وقتی در نیمه دوم عادت ماهانه پروژسترون ترشح می شود خانم ها باز هم دچار ولع فراوان  می شوند در این لحظه به علت کاهش قند خون ولع برای مصرف شیرینی پدید می آید .

فرزین کرمانی